Jak sprzedać spółkę z zyskiem?

Sprzedaż spółki jest najpopularniejszą strategią zakończenia biznesu dla właścicieli firm. W niektórych przypadkach dochodzi do takiej sytuacji, ponieważ nie ma następców, którzy chcieliby kontynuować działalność. W innych – planem właścicieli spółki było od zawsze to, aby w którymś momencie przekształcić firmę w aktywa, a więc dochodową inwestycję. Bez względu na powód, dla którego chcesz sprzedać swoją spółkę, skorzystaj z tych wskazówek dotyczących sprzedaży firmy, aby uzyskać najlepszą cenę, której jest ona warta.

Sprzedaż spółki z o.o we właściwym czasie i z właściwych powodów

Najczęstszym powodem sprzedaży firmy jest to, że właściciel firmy zachoruje lub staje się zbyt stary, aby kontynuować interes – to równocześnie najgorszy czas na sprzedaż. Po pierwsze, bardzo trudno będzie Ci poradzić sobie z dodatkowym stresem związanym ze sprzedażą spółki w tych okolicznościach, a po drugie, kupujący z pewnością użyje tych okoliczności przeciwko Tobie. Więc nie czekaj do tego czasu. Właściwy czas na sprzedaż jest wtedy, gdy nadal jesteś krzepki i Twoja firma jest w dobrej kondycji. Wtedy najbardziej nadaje się do sprzedaży.

Czym są wspomniane wyżej właściwe powody? Sprzedaż spółki jest bardzo podobna do sprzedaży domu – pod pewnymi względami. Kiedy sprzedajesz dom, nie mówisz, że chcesz go sprzedać, ponieważ dom jest za mały. Mówisz, że sprzedajesz go na przykład temu, aby przeprowadzić się bliżej do miejsca pracy. W takim ujęciu, sprzedając spółkę, chcesz ją sprzedać, ponieważ chcesz skorzystać z innej możliwości lub dlatego, że szukasz innego stylu życia (na przykład związane jest to z przejściem na emeryturę).

Przedmiot sprzedaży – czyli jak właściwie wystawić spółkę na rynek

Przed sprzedażą spółki musisz wziąć pod uwagę wszystkie aktywa, jakie się z nią wiążą – mówiąc dokładniej musisz zdecydować, co właściwie sprzedajesz. Określ, jakie aktywa fizyczne sprzedajesz i jakie inne aktywa w związku z tym musisz sprzedać. Sprzedaż firmy często obejmuje takie aktywa, jak:

  • wartość firmy,
  • znaki towarowe,
  • listy klientów,
  • aktywa fizyczne.

Ich wartość zależy od ich jakości. Wnikliwie, ale zgodnie z prawdą musisz przedstawić potencjalnym nabywcom swój biznes. Ale prawda jest taka iż ustalenie, jaka jest ta cena, to trudne zadanie. Istnieje kilka różnych metod wyceny przedsiębiorstw, od podejścia opartego na aktywach do przyszłych zarobków. Najmądrzej jednak jest skierować się po pomoc w wycenie do firm takich, jak ta http://www.spolki-excelio.pl/. Oczywiście, żadne podejście nie może być stosowane samotnie – należy również wziąć pod uwagę obecny rynek, trendy gospodarcze i inne podobne przedsiębiorstwa.

 

Ocena czytelników
[Głosów:1    Średnia:1/5]