Program lojalnościowy – 5 wyznaczników Twojego sukcesu

program-lojalnosciowy-mniejszeFirmy, które chcą skutecznie walczyć o klienta, wiedzą, że nie wystarczy dobry produkt czy usługa, atrakcyjna cena i zadowalająca jakość. To ważne, ale rynek pełen jest takich ofert. Koniecznie trzeba się czymś wyróżniać i spowodować, że klient wybierze właśnie Twoja firmę. Twoim atutem mogą być atrakcyjne programy lojalnościowe. Jednak oczekiwania spektakularnych efekty, musisz poprzedzić dobrze zaplanowanym i przemyślanym działaniem.

Dobrze wyznaczone cele

Na początek konieczne jest precyzyjne określenie celu. Czego oczekujemy po wprowadzeniu programu w życie? Czy głównie chodzi o zatrzymanie dotychczasowych klientów przy jednoczesnym skierowaniu ich uwagi na produkty, które dotąd omijali? A może obecni klienci zapewniają odpowiedni poziom sprzedaży, ale chcemy się rozwijać i pozyskiwać nowych? Programy lojalnościowe to narzędzie, które wspiera sprzedaż, dlatego należy zastanowić się, co chcemy osiągnąć w tej kwestii. Może to być wsparcie dla dotychczasowych pozycji w ofercie, ale możemy również wspierać w ten sposób np. nową markę, którą chcemy wprowadzić do sprzedaży. Takie określenie celu biznesowego determinuje kolejne działania.

Odbiorca jest najważniejszy

Pamiętajmy o tym, że tworząc program lojalnościowy nie chcemy trafić w próżnię, a do konkretnej grupy docelowej. Aby program był skuteczny, musimy pamiętać, że to właśnie odbiorca jest najważniejszy, bo od jego reakcji na nasze działania zależy powodzenie całej akcji. Konieczne jest określenie grupy, do której skierujemy program. Mogą to być konsumenci o określonym wieku, ale często są to także kontrahenci. To ważna kwestia, bo inne mechanizmy działają w relacjach z klientami, a inne w programach B2B. Dla konsumentów będą ważne liczne warianty i atrakcje, ponieważ tu reakcje są bardziej spontaniczne. Dla partnerów biznesowych liczą się konkrety, bo nie kierują się emocjami tylko zimną kalkulacją. Jeśli więc dopasujemy program lojalnościowy do odbiorcy, możemy liczyć na sukces.

Nagroda ważna rzecz

Rzecz jasna, nagroda działa jak magnes i przyciąga rzesze klientów. Jednakże budżet przewidziany na nagrody musi być dopasowany do możliwości. W całym działaniu chodzi przecież o polepszenie wyników finansowych, a nie o zrujnowanie firmy. Jeśli więc nie mamy dużych możliwości, warto pomyśleć o zastosowaniu niewielkich nagród i dołączeniu do nich pewnych korzyści niewymiernych. Będą one zależeć od profilu prowadzonej działalności, ale można np. zapewnić zakupy poza kolejnością, pierwszeństwo w nabyciu nowości rynkowych, możliwość darmowego testowania nowinek technicznych, usługę concierge, darmowy instruktaż itp. Możliwości jest wiele, a jeśli taka nagroda trafi w potrzeby klienta, to sukces murowany.

Wszystko zgodnie z prawem

Kiedy planujemy wprowadzenie w życie programu lojalnościowego dla klientów lub kontrahentów, nie możemy pominąć kwestii prawnych i podatkowych. Szczególnie ważne jest to w przypadku wszelkich loterii, gier losowych, konkursów i sprzedaży premiowanych. Konieczne jest zapoznanie się z przepisami lub powierzenie tej kwestii fachowcom, aby potem nie narazić na kłopoty siebie lub odbiorców programu.

Sprawne zarządzanie i kontrola

Program lojalnościowy, nawet w małej firmie, nie może odbywać się chaotycznie. Tu konieczne jest planowanie, zarządzanie i kontrola. Musimy zadbać o dystrybucję informacji, o sprawną logistykę nagród, o zebranie informacji zwrotnych i wiele innych aspektów. Konieczne jest także ciągłe kontrolowanie, czy wszystko idzie zgodnie z planem. W ostatecznym rozrachunku to właśnie sprawna logistyka i profesjonalne zarządzanie programem decyduje o tym jak program lojalnościowy zostanie zapamiętany, dlatego warto to zadanie powierzyć fachowcom z agencji reklamowej. Kluczowe jest przecież, czy poza jednorazowym efektem sprzedażowym uzyskasz również poprawę wizerunku i trwałe związanie uczestników programu z firmą.

Materiał powstał przy współpracy z: Agencja Marketingowa Navy Blue Łódź

Ocena czytelników
[Głosów:0    Średnia:0/5]