Adaptacja nowego pracownika

Adaptacją pracownika nazywamy takie element w procesie zarządzania zasobami ludzkimi, który następuje po dokonaniu wyboru. Jest to etap, który polega przede wszystkim na wdrożeniu do zakładu pracy nowo zatrudnionej osoby. Następuje to poprzez zapoznanie jej z organizacją przedsiębiorstwa, wprowadzeniem do wykonywanych zadań, zapoznanie z osobami, które pracują w danej firmie. Podstawowym celem takiego działania jest jak najszybsze włączenie nowego pracownika do organizacji w pracy. Istotne jest również to, aby taka decyzja nie była konfliktowa i nie wywołała zbyt wielkiego poruszenia wśród pozostałych pracowników. Ważne jest więc, aby taka osoba była kompetentna i wiedziała w jaki sposób wykonywać pracę. Osoby nowe często posiadają dużą wiedzę i doświadczenie, ale nie są w stanie pracować tak efektywnie jak dotychczasowi pracownicy.

Szybkie wdrożenie w zakres pracy

Wynika to przede wszystkim ze nieznajomości organizacji pracy oraz chociażby rozmieszczenia biur czy urządzeń. Dużym problemem w zaadaptowaniu się jest również stres. Nowi pracownicy bardzo często obawiają się tego, że nie zostaną dobrze przyjęciu lub wręcz się czymś kompromitują. Na dodatek mogą czuć się nieswojo w otoczeniu ludzi, którzy dobrze się znają. Jeżeli chcemy, aby taki proces przebiegał szybko i sprawnie to konieczne jest ciągłe zapoznawanie pracownika z celami, organizacją, historią firmy, kulturą organizacyjną. W początkowym okresie warto jest ustalić opiekuna, który będzie czuwał nad całością procesu adopcyjnego oraz służył pomocą nowemu pracownikowi.

Ocena czytelników
[Głosów:0    Średnia:0/5]